STATUT
Klubu Sportowego Sulmin
ROZDZIAŁ 1 POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Stowarzyszenie kultury fizycznej działające na podstawie niniejszego statutu nosi nazwę Klub Sportowy Sulmin, w skrócie KS zwane dalej Klubem.
- Siedziba klubu znajduje się w Sulminie .
- Klub działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
- Barwami klubu są kolory czerwono-niebieskie.
- Klub jest osobą prawną .
- Klub może być członkiem okręgowych, regionalnych i ogólnokrajowych związków stowarzyszeń i związków sportowych.
- Klub działa na podstawie Ustawy o Sporcie , Ustawy Prawo o stowarzyszeniach, oraz na podstawie niniejszego statutu.
- Klub używa pieczęci, godła, flagi, barw, odznak i znaczków organizacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Celem Klubu jest:
- Realizacja działalności sportowej wśród dzieci, młodzieży i osób zainteresowanych ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych.
- Kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości oraz zapobieganie patologiom społecznym.
- Integrowanie środowisk na terenie swojego działania.
- Współpraca z klubami i innymi organizacjami.
- Propagowanie kultury fizycznej, sportu i rekreacji.
- Zapewnienie społeczeństwu atrakcyjnych form wypoczynku i rekreacji.
- Edukacja pozaszkolna dzieci ,młodzieży, dorosłych.
- Klub realizuje swoje cele w szczególności przez:
- Organizowanie szkoleń.
- Organizowanie zawodów i imprez.
- Organizowanie aktywnego spędzania czasu wolnego.
- Organizowanie różnorodnych form współzawodnictwa sportowego.
- Uczestnictwo w ogólnodostępnych imprezach sportowych.
- Upowszechnianie uprawiania dyscyplin sportowych.
- Udział w programach edukacyjnych i sportowych.
- Podjęcie działań mających na celu zapewnienie: odpowiedniej kadry szkoleniowej, szkolenia kadry , rozwój infrastruktury sportowej, bazy sportowej ,bieżącego utrzymania obiektu sportowego ,sprzętu sportowego, itp.
- Klub realizuje swoje zadania we współdziałaniu z:
- Organami rządowymi i samorządowym.
- Innymi klubami i związkami sportowymi oraz stowarzyszeniami i związkami stowarzyszeń
- Klub opiera swoją działalność przede wszystkim na:
- Społecznej pracy swoich członków i działaczy.
- Pomocy materialnej i organizacyjnej samorządów terytorialnych i wojewódzkich, sponsorów i działaczy.
- Działalności zarówno odpłatnej jak i nieodpłatnej.
- Członkowie Klubu dzielą się na:
- Zwyczajnych,
- Wspierających,
- Honorowych.
- 1. Członkami zwyczajnymi Klubu mogą być uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, rodzice uczniów i nauczyciele, osoby fizyczne.
2. Uczniowie w wieku poniżej 16 lat mogą być członkami zwyczajnymi Klubu za zgodą ich przedstawicieli ustawowych.
3. Członkami wspierającymi Klubu mogą być osoby fizyczne i osoby prawne, które zadeklarują pomoc w realizacji celów Klubu, w szczególności pomoc finansową. - 1. Przyjęcia w poczet członków zwyczajnych i wspierających dokonuje Zarząd Klubu na
podstawie pisemnej deklaracji przystępującego, zawierającej:- imię i nazwisko (nazwę),miejsce zamieszkania (siedzibę),
- w przypadku osób fizycznych – datę urodzenia, oświadczenie o przystąpieniu,
2. W przypadku małoletniego poniżej 16 lat – zgodę przedstawicieli ustawowych. W przypadku kandydatów na członków wspierających – zakres zadeklarowanej pomocy na rzecz Klubu. Członkostwo powstaje z dniem podjęcia uchwały. Zarząd powiadamia zainteresowanego.
3.Założyciele Klubu, którzy podpisali listę założycieli dołączoną do wniosku o wpisie do ewidencji Klubu, stają się jego członkami z chwilą uprawomocnienia się decyzji o wpisie Klubu do ewidencji.
4.Tytuł członka honorowego KS Sulmin nadawany jest w drodze uchwały Walnego Zebrania osobom wykazującym szczególne znaczące zasługi w pracy dla dobra Klubu Sportowego. - 1 .Członkowie zwyczajni Klubu mają prawo:
- uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu i brać udział w głosowaniu,
- wybierać i być wybieranymi do władz Klubu,
- zgłaszać do władz Klubu wnioski w sprawach związanych z celami i działalnością Klubu oraz żądać informacji o sposobach ich załatwienia,
- brać udział w zajęciach, zawodach i imprezach sportowych i rekreacyjnych, organizowanych przez Klub,
- korzystać z urządzeń Klubu na zasadach określonych przez Zarząd Klubu,
- ,dbać o sprzęt
2. Uprawnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, nie przysługują małoletnim członkom Klubu w
wieku poniżej 16 lat.
3. Postanowienia wymienione w ust. 1 pkt 3 – 6 stosuje się również do członków wspierających;
ponadto członkowie ci mają prawo uczestniczyć w walnych zebraniach Klubu z głosem
doradczym. - 1. Wszyscy członkowie Klubu obowiązani są:
- troszczyć się o dobro i rozwój Klubu,
- brać czynny udział w działalności Klubu,
- przestrzegać postanowień statutu i uchwał władz Klubu,
- dbać o dobro Klubu,
2. Do obowiązków członków zwyczajnych należy także regularne opłacanie składek
członkowskich, a członków wspierających – spełniania zadeklarowanych świadczeń na rzecz
Klubu.
3 .Członkowie zwyczajni Klubu będący zawodnikami są obowiązani do godnego reprezentowania
barw Klubu oraz wykonywania innych obowiązków, określonych dla zawodników w ustawie o
kulturze fizycznej. - 1. Członkostwo w Klubie ustaje na skutek:
- śmierci członka,
- wystąpienia z Klubu,
- skreślenia z listy członków,
- rozwiązania Klubu,
2. Pozbawienie członkostwa przez skreślenie z listy członków może nastąpić, jeżeli członek:
- nie spełnia wymagań statutowych,
- w sposób zawiniony narusza obowiązki statutowe,
- działa na szkodę Klubu
- nie bierze udziału w działalności statutowej Klubu przez okres 6 miesięcy
- zalega z płatnością składek przez okres ½ roku i mimo wezwania tego świadczenia nie spełnia.
3. Uchwałę o skreśleniu z listy członków podejmuje Zarząd Klubu. Od uchwały tej członek może się odwołać do Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od dnia jej doręczenia wraz z uzasadnieniem.
4. Postanowienia ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do członków wspierających. - 1. Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie Klubu,
- Zarząd,
- Komisja Rewizyjna.
2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata..
3 .Członkami Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w
głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu
opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym. - 1. Walne Zebranie Klubu jest najwyższą władzą Klubu.
2. Do wyłącznych kompetencji Walnego Zebrania Klubu należy:- uchwalanie programów sportowej, organizacyjnej i finansowej działalności Klubu,
- rozpatrywania i zatwierdzania sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej oraz udzielania Zarządowi absolutorium za okres objęty sprawozdaniem,
- wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej Klubu,
- rozpatrywanie odwołań od uchwał w wypadku przewidzianym w § 18 ust. 3,
- dokonywanie zmian w statucie Klubu,
- określenie wysokości składki członkowskiej oraz trybu jej uiszczania,
- uchwalanie regulaminów działania Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
- decydowanie o rozwiązaniu się Klubu,
- rozpatrywanie i rozstrzyganie innych spraw:
- wniesionych pod obrady Walnego Zebrania Klubu,
- dla których statut nie ustala właściwości innych władz Klubu.
- 1. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd co 1 rok w miesiącach styczeń -marzec.
2. Zwyczajne Walne Zebranie Sprawozdawczo – Wyborcze Klubu zwoływane jest przez Zarząd co 3 lata.
3.Nadzwyczajne Walne Zebranie Klubu zwoływane jest przez Zarząd:- na wniosek Komisji Rewizyjnej,
- na wniosek 60% liczby członków Klubu.
2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 3 lata..
3 .Członkami Zarządu i Komisji Rewizyjnej wybierani są przez Walne Zebranie Klubu w
głosowaniu tajnym, chyba że więcej niż połowa członków biorących udział w Walnym Zebraniu
opowie się za wyborami w głosowaniu jawnym.
4.Jeżeli Zarząd nie zwoła Zwyczajnego Walnego Zebrania, o którym mowa w ust. 1 lub 2, w ciągu 30 dni od upływu terminu albo nie zwoła Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Klubu w ciągu 30 dni od złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2 i 3, Walne Zebranie Klubu może być zwołane przez Komisję Rewizyjną.
5.Organ zwołujący Walne Zebranie powinien powiadomić na piśmie lub w inny skuteczny
sposób o terminie i proponowanym porządku obrad nie później niż 14 dni przed tym terminem.
6.Proponowany porządek obrad może być przez Walne Zebranie Klubu zmieniony lub rozszerzony.
7.W Walnym Zebraniu Klubu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez organ. - 1. Walne Zebranie Klubu jest prawomocne:
- w pierwszym terminie – gdy uczestniczy w nim co najmniej połowa członków.
- w drugim terminie – bez względu na liczbę członków obecnych, o ile termin ten był podany w zawiadomieniu.
2. Uchwały w sprawie zmian statutu i rozwiązaniu Klubu mogą być podjęte tylko wtedy, gdy w Walnym Zebraniu bierze udział co najmniej połowa członków.
-
1. Z wyjątkiem uchwał, o których mowa w ust. 2 oraz w § 29 ust. 3 pkt. 2, uchwały Walnego Zebrania Klubu zapadają zwykłą większością głosów, przy czym przy ich obliczaniu uwzględnia się tylko głosy za i przeciw uchwale.
2. Uchwały o zmianie statutu lub rozwiązaniu się Klubu zostają podjęte, jeżeli opowie się za nimi co najmniej 2/3 obecnych członków.
3. Z zastrzeżeniem § 19 ust. 3 uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym. -
1.Zarząd Klubu składa się z 4 członków, w tym Prezes i Sekretarz.
2. O składzie Zarządu każdorazowo decyduje Walne Zebranie Klubu.
3. Wyboru członków Zarządu dokonuje się spośród kandydatów – członków Klubu, którzy wyrazili ustną lub pisemną zgodę na kandydowanie, z ograniczeniem zawartym w art. 3 ust. 2 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach. - 1. Do kompetencji Zarządu należy:
- kierowanie bieżącą działalnością Klubu,
- wykonywaniem uchwał Walnego Zebrania,
- przyjmowanie i wykreślanie z listy członków,
- uchwalanie okresowych planów działania i preliminarzy budżetowych,
- powoływanie i rozwiązywanie komisji problemowych,
- składanie sprawozdań z działalności Klubu,
- zarządzanie majątkiem Klubu,
- reprezentowanie Klubu na zewnątrz,
- podejmowanie uchwał w sprawie zatrudnienia i zwalniania pracowników,
- wykonywanie innych zadań przewidzianych w statucie.
2. Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
- 1. Posiedzenie Zarządu odbywa się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na miesiąc.
2. Zasady zwołania posiedzeń oraz podział pracy w Zarządzie określa regulamin działania Zarządu.
3. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków, w tym Prezesa lub Sekretarza.
4. W okresie między posiedzeniami Zarządu Prezes kieruje bieżącą działalnością Klubu i pełni funkcję pracodawcy w stosunku do zatrudnionych pracowników Klubu. - 1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli wewnętrznej Klubu.
2. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli gospodarki finansowej Klubu,
- przeprowadzanie przynajmniej raz w roku kontroli stanu majątku oraz sposobów zarządzania tym majątkiem,
- kontrolowanie przestrzegania statutu i wykonywania uchwał Walnego Zebrania Klubu,
- przedkładanie Walnemu Zebraniu sprawozdania oraz wniosku w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi,
- wykonywanie innych czynności przewidzianych w Statucie.
2. Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
- składania zastrzeżeń odnośnie uchwał Zarządu i decyzji jego członków z punktu widzenia legalności, celowości i gospodarności,
- wydawanie zaleceń pokontrolnych oraz określanie sposobów i terminów usunięcia nieprawidłowości,
- występowania o zwołanie posiedzenia Zarządu.
- 1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków i wybiera ze swego składu Przewodniczącego i Sekretarza.
2.Zasady zwołania posiedzeń Komisji oraz trybu przeprowadzania przez nią kontroli określa regulamin Komisji.
3.Uchwały Komisji są podejmowane większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Komisji. - 1. Członkostwo w Zarządzie lub Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
- upływu kadencji, przy czym za datę upływu kadencji uważa się datę założenia sprawozdania na Walnym Zebraniu Sprawozdawczo – Wyborczym Klubu,
- ustania członkostwa w Klubie,
- zrzeczenia się udziału w tych organach,
- odwołania przez Walne Zebranie Klubu.
- Każdy członek Klubu biorący udział w Walnym Zebraniu może zgłosić wniosek o odwołaniu członka Zarządu, któremu nie udzielono absolutorium, nawet gdyby ta sprawa nie była umieszczona w porządku obrad.
2. Prezes Zarządu kieruje pracą Zarządu; w razie jego nieobecności zastępuje go Sekretarz.
- może być pozbawiony członkostwa przez wykreślenie z listy członków Klubu tylko
- może być odwołany przez Walne Zebranie bezwzględną liczbę głosów.
-
1. Na miejsce członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej Klubu, których członkostwo ustało, wchodzą do końca kadencji osoby.
2. Uzupełnienie, o którym mowa w ust. 1 nie może dołączyć więcej niż połowa członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej. - Dla obsługi administracyjnej Klubu Zarząd może utworzyć biuro, określając jego organizację i zakres działania.
- 1. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, rzeczy ruchome oraz środki finansowe.
2. Środki finansowe na realizację zadań statutowych Klubu uzyskuje z:- składki członkowskie,
- sponsoringu,
- darowizny, zapisów i spadków,
- dotacji budżetowych na zadania zlecone Klubowi,
- majątku Klubu,
- innych źródeł.
- 1. W zakresie wynikającym z działalności statutowej Klubu, Klub może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania.
2. Do dokonywania czynności w sprawach majątkowych, prawnych, urzędowych i innych związanych z oświadczeniem woli w imieniu Klubu zarząd może udzielić pełnomocnictwa dla jednoosobowej reprezentacji Klubu. - Uchwały w sprawie zmiany statutu oraz rozwiązania się Klubu podejmuje Walne Zebranie Klubu w trybie określonym w § 22 ust. 2 i § 23 ust. 2.
- 1. Uchwała o rozwiązaniu się Klubu określa tryb likwidacji oraz cel, na który zostaje przeznaczony majątek Klubu.
2. Jeżeli uchwała, o której mowa w ust. 1, nie stanowi inaczej, likwidatorami są Prezesi Sekretarz Zarządu Klubu.